ffso.blogg.se

Inför provet (ligger även på fronter)

Kategori: Allmänt

Inför prov: Religion

8A Tisdag v12.17/3

8B Onsdag v11. 11/3 

8C Fredag v11. 13/3.

8D Onsdag v12. 18/3

Det vi lärt oss (centralt innehåll):

Hinduism:

Samsara, Det eviga kretsloppet

Polyteism, vad betyder ordet polyteism? Du ska känna till Brahma, Vishnu och Shova och lär dig minst en gud som du kan beskriva samt förklara varför guden är viktig. 

Ritualer, vad är en ritual? Lär dig beskriva en hinduisk ritual och varför den är viktig.

Texter, du ska känna till dom tre viktigaste skrifterna, Veda-böckerna, Upanishaderna & Bhagavadgita.

Kastsystemet, du ska kunna beskriva kastsystemet samt kunna resonera utifrån fördelar och nackdelar med systemet. 

Individen, du ska kunna lite om hur individen har det i Indien, vad är kvinnans roll? Kolla det som står i min keynote.

 

Viktiga begrepp: karma, moksha, brahman,dalits, sanskrit, varna

Fördjupning: samskara, atman, dharma, maya. guru, brahminer, sanatana dharma, 

 

Buddhism

Siddharta Gautama som buddha samt buddhismens uppkomst och kopplingen till Hinduism.

Dharma: Buddhas lära, dvs de fyra ädla sanningarna och den åttafaldiga vägen.

Samsara, hur skiljer sig Buddhisternas syn på kretsloppen från hinduismen? Hur fungerar Nirvana?

De stora skillnaderna mellan mahayana och theravada-inriktningarna, tex synen på Buddha.

Sanga: Den buddhistiska församlingen och hur det buddhistiska samhället ser ut.

 

Viktiga begrepp: Buddha, dharma, nirvana, karma, sanga, stupor, mahayana, theravada

Fördjupning: Bhodisattva, Vajrayana, Zen, Tripitaka, arhat, lama, 

Kunskapskrav:

-Eleven ska ha goda kunskaper om Hinduism och Buddhism och kunna förklara det viktiga i tron och på vilket sätt människor som tillhör religionerna tror på. Eleven ska kunna resonera om likheter och skillnader inom och mellan Hinduism och Buddhism.  

-Eleven ska veta hur religionerna påverkar samhället och hur samhället påverkar religionerna. Man ska kunna resonera om detta och beskriva samband mellan religion och samhället.

-Eleven ska kunna resonera hur människor formas av olika religioner, dvs hur individen påverkas av religionen. 

-Eleven ska dessutom kunna de begrepp som förekommer i texterna samt kunna använda dom på ett bra sätt.

Material:

Keynotes och relevanta filmer ligger på www.ffso.blogg.se

Textmaterial finns på digilär, där finns det både möjlighet till talsyntes och lättläst material.

www.so-rummet.se —> Religionskunskap—>Hinduism eller Buddhism

 
Kommentera inlägget här: